Wat wilden we bereiken? Wat deden we daarvoor?
2.1.2.1 Wat willen we bereiken? Wat gaan we daarvoor doen?
Hieronder geven we inzicht in de doelen die we wilden halen. Per doel geven we aan wat we daarvoor deden in 2017. Dit doen we ook voor onze belangrijke thema’s leefbaarheid, participatie, duurzaamheid en samenwerking,
Wat wilden we bereiken? | Wat waren onze plannen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
---|---|---|---|---|---|
Onderwijs | |||||
Goede huisvesting van het onderwijs voor basisschoolleerlingen en leerlingen voor voortgezet onderwijs. | - | We hebben een zorgplicht voor uitbreiding en vervangende nieuwbouw van schoolgebouwen. We hebben dit in een alles omvattend huisvestingsplan gezet (IHP). In 2017 start de uitvoering van het IHP. | |||
De raad stelde het IHP vast. De uitvoering van de eerste plannen start in 2018. | |||||
- | We actualiseren de schatting van het aantal leerlingen dat we de komende jaren verwachten in het basisonderwijs. | ||||
We actualiseerden deze aantallen. We gebruiken deze actuele gegevens bij de uitvoering van het IHP. | |||||
Zorg dragen voor een goede koppeling tussen onderwijs en zorg. Iedere leerling in Medemblik volgt onderwijs naar vermogen en ontvangt het juiste integrale (zorg)aanbod (passend onderwijs). | - | De wijkteams handelen zorgvragen voor passend onderwijs af. | |||
De wijkteams en het schoolmaatschappelijk werk handelden zorgvragen passend onderwijs af. | |||||
- | We stellen een plan van aanpak op over de terugkeer naar school bij uitval van een leerplichtige. Dit doen we samen met de betrokkenen. | ||||
Samen met Westfriese gemeenten voerden we de leerplichtwet uit. Daarbij leverden we maatwerk in de vorm van de juiste zorg, op het juiste moment. | |||||
- | Ouders kunnen op basisscholen terecht voor hulp. Er is een schoolmaatschappelijk werker aanwezig. | ||||
Het schoolmaatschappelijk werk was voor alle basisscholen beschikbaar voor leerlingen, ouders en onderwijskundig personeel. | |||||
- | Ook ouders met leerlingen op het voortgezet onderwijs kunnen bij de maatschappelijk werker op school terecht. We maken hiervoor nieuwe afspraken. | ||||
Op het VO was het schoolmaatschappelijk werk aanwezig. Het regionale convenant actualiseerden we eind 2017. | |||||
Goede educatieve ondersteuning van kinderen met een achterstand in de Nederlandse taal | - | We gaan door met taalhulp voor 2-4 jarige bij voorschoolse opvang. | |||
In alle kernen kon ieder kind met een taalachterstand terecht bij voorschoolse voorzieningen. | |||||
Sport en cultuur | |||||
Realiseren van een brede cultuuraanpak waar de volgende functies onderdeel van zijn: bibliotheek, muziekonderwijs, cultuur en musea, zodat onze inwoners toegang hebben tot deze culturele voorzieningen | - | We werken de visie op het regionale culturele netwerk verder uit. Dit doen we onder meer samen met de bibliotheek, muziekscholen, culturele instellingen en musea. | |||
De regionale visie stelden we uit. Het was belangrijk om eerst de onderliggende dossiers op orde te hebben. Dit is nu gebeurd voor de bibliotheek en musea. Aan het toekomstperspectief van de muziekscholen werken we nog. We komen met een brede een cultuurnota. | |||||
- | We gaan aan de slag met de kansen en knelpunten die we bij ons onderzoek (quickscan) bij musea hebben ontdekt. We verwijzen u naar onze voorstellen Nieuw beleid. | ||||
De raad stemde in met toekomstplannen van de drie Medemblikker musea. We startten inmiddels de uitvoering van deze plannen. | |||||
- | We spannen ons in om de toekomst van kasteel Radboud veilig te stellen. We verwijzen u naar onze voorstellen Nieuw beleid. | ||||
Kasteel Radboud maakt onderdeel van uit van de toekomstplannen. Voor kasteel Radboud hebben we een overbruggingsjaar mogelijk gemaakt. Ook kende kasteel Radboud al in 2017 ruimere openingstijden. | |||||
- | We laten leerlingen op school kennis maken met kunst, muziek en cultuur. | ||||
We voeren het programma Cultuureducatie met Kwaliteit uit. Alle basisscholen doen hieraan mee. | |||||
Sport bereikbaar houden voor al onze inwoners. | - | We ondersteunen kwetsbare groepen. Dit doen we door:
| |||
We ondersteunden kwetsbare groepen, door:
| |||||
- | Behouden en binnen halen van topsportevenementen. Dit doen we onder meer door gastvrij te zijn richting organisatoren van evenementen. | ||||
| |||||
- | We gaan een TEAM-Medemblik oprichten (topsport, evenementen, acquisitie en marketing). | ||||
We richtten TEAM-Medemblik op. Tijdens de Medemblik Regatta presenteerde TEAM-Medemblik zich voor het eerst. | |||||
Inwoners hebben een goede voorziening voor onder andere ontmoeting, sport en cultuur. | - | Verenigingen helpen om zelfstandig het beheer en onderhoud van de voetbalvelden uit te voeren. | |||
De raad stelde het nieuwe beleid hiervoor vast. Samen met de verenigingen voeren we dit beleid uit. | |||||
- | We betalen mee in de aanleg van een tweede kunstgrasveld bij voetbalvereniging Spartanen in Wognum. We verwijzen u naar onze voorstellen Nieuw beleid. | ||||
In de zomer 2017 legden we dit veld aan. De voetbalvereniging betaalde een bijdrage. | |||||
Ondersteuning | |||||
Voor inwoners die ondersteuning nodig hebben en dit niet zelf kunnen organiseren, bieden wij ondersteuning. | - | We stemmen de inkoop van de jeugdhulp en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) af op de behoefte van onze inwoners. | |||
In 2017 zijn we intensief opgetrokken met zowel inwoners als zorgaanbieders. We werkten aan de inkoopstrategie 2019. De behoefte van onze inwoners staat hierbij centraal. | |||||
- | Omvormen van de bovenregionale specialistische jeugdhulp. Dit pakken we samen met de zorgaanbieders op. Hiermee willen we de zorg, waar dit kan, beter afstemmen op de behoefte van de jeugdigen. | ||||
We bereidden de inkoop van de specialistische jeugdhulp bovenregionaal voor. Een belangrijke voorwaarde hierbij is verbeterde afstemming op ondersteuningsbehoefte bij de jongeren. | |||||
- | Omvormen van de crisisdienst. Hiermee willen we een bovenregionale crisisdienst realiseren. | ||||
We stelden een businesscase op voor de nieuwe crisisorganisatie. Dit deden we samen met de bovenregionale gemeenten en zorginstellingen. Na een bovenregionale aanbesteding is de opdracht gegund. De Jeugd- en gezinsbeschermers geven vanaf 1-1-2018 uitvoering aan het integrale Crisisinterventieteam. | |||||
- | We willen meer vormen van hulp die vrij toegankelijk zijn. Zoals bijvoorbeeld WonenPlus. | ||||
We zetten in op vrij toegankelijke zorg. Naast WonenPlus waren dit bijvoorbeeld Schuldhulpmaatje en tijdige hulp bij inkomensproblemen. | |||||
- | Onze wijkteams hebben nog meer oog voor de behoefte van onze inwoners. Ze zijn meer zichtbaar in de wijk. | ||||
Onze wijkteams legden nog meer de verbinding met onze kernen. Onder meer door continu het gesprek te voeren met sleutelfiguren, zoals kernraden. Maar ook besturen van dorpshuizen. | |||||
- | We zorgen dat meer mensen gebruik maken van de hulp bij inkomensproblemen. Dit doen we door meer voorlichting te geven en door de aanvraag voor hulp te vereenvoudigen. | ||||
We zetten onze website in bij de voorlichting aan onze inwoners met inkomensproblemen. Ook kwamen we met De Geldkrant. | |||||
- | We blijven samenwerken met Jeugdsportfonds en Stichting Leergeld. Zo kunnen alle kinderen meedoen met schoolse en buitenschoolse activiteiten. | ||||
We zetten de samenwerking voort met het Jeugdsportfonds en Stichting Leergeld. | |||||
- | We moedigen initiatieven van inwoners en instellingen aan, onder meer door het uitvoeren van de innovatieagenda Sociaal Domein. | ||||
We organiseerden drie rondes voor de innovatieagenda. Achttien projecten ontvingen een innovatiesubsidie. | |||||
- | We bieden Schuldhulpmaatjes aan bij inwoners die geldproblemen hebben of dreigen te krijgen. | ||||
Inwoners maakten gebruik van de deskundigheid van Schuldhulpmaatjes. | |||||
- | We bieden met de wijkteams meer ondersteuning voor mensen die moeilijk werk kunnen vinden. | ||||
We startten de voorbereiding tot het bieden van ondersteuning van cliënten in de wijk. Dit krijgt een vervolg in 2018. | |||||
- | We brengen de kwaliteiten van onze partners in het sociaal domein nader in kaart. We bekijken hoe we deze toekomstbestendig in kunnen zetten. | ||||
We voerden regelmatig gesprekken met zorginstellingen. Belangrijke onderwerpen waren de kwaliteit van de zorg voor nu en in de toekomst. | |||||
- | We werken aan een goede integratie van mensen met een verblijfsvergunning. | ||||
Met betrokken instellingen werkten we samen voor een goede integratie van deze nieuwe inwoners. Een goed voorbeeld is het Dirk Veermanhof in Wognum. | |||||
- | We onderzoeken regelmatig de dienstverlening aan onze kwetsbare inwoners. De uitkomsten gebruiken we voor het verbeteren daarvan. | ||||
We deden onderzoek naar de tevredenheid van cliënten Wmo en Jeugd. We zien een positieve trend in de cliënttevredenheid. We gebruikten de uitkomsten om onze processen te verbeteren. | |||||
De wettelijke taken op het gebied van het sociaal domein binnen drie jaar uitvoeren binnen het budget dat we hiervoor ontvangen van het Rijk | - | We dragen bij aan het realiseren van nieuwe zorgvormen die aansluiten op de zorgbehoefte van onze inwoners. | |||
De innovatieagenda leidde tot mooie inwonersinitiatieven. Een voorbeeld hiervan is het Moedercafé in Abbekerk. | |||||
Alle jongeren in Medemblik kennen de gevaren van (overmatig) alcohol en drugsgebruik. | - | We zetten in op het voortzetten van het beleid voor jeugd, alcohol en drugs. | |||
Op verschillende scholen en sportverenigingen organiseerden we trainingen en voorstellingen over dit onderwerp. Ook organiseerden we groepssessies met ouders en jongeren. | |||||
- | We onderzoeken:
De uitkomsten van dat onderzoek verwerken we in een lokaal uitvoeringsplan. We verwijzen u naar onze voorstellen Nieuw beleid. | ||||
De jongvolwassenmonitor en het nalevingsonderzoek voerden we uit. Dit laatste onderzoek laat zien of alcohol aan jongeren wordt verstrekt. We verwerken de uitkomsten in een uitvoeringsplan. | |||||