Programmaomschrijving
We vinden het belangrijk u goed van dienst te zijn. Daarom bieden we onze producten en diensten steeds meer digitaal aan. Natuurlijk kunt u ook nog steeds op andere manieren onze producten aanvragen. Zoals telefonisch of schriftelijk of in ons gemeentehuis. En in bepaalde gevallen komen we zelfs bij u thuis.
Ook in de toekomst blijven we investeren in onze organisatie. Zo kunnen we de dienstverlening aan u blijven verbeteren. We beperken de stijging van de gemeentelijke belastingen. We gaan u niet onnodig met extra kosten confronteren.
Programmastructuur en doelstellingen
1.1 Dienstverlening
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
Inwoners kunnen op elk moment van de dag digitaal producten aanvragen. Als dit niet kan maken we duidelijk waarom dit niet kan.
Inwoners kunnen paspoort, identiteitskaart en rijbewijs (op afspraak) thuis laten bezorgen.
We digitaliseren het ondernemersloket zonder het contact met de individuele ondernemer te verliezen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We maakten onze producten beter vindbaar op de website. Ook namen we maatregelen om de beschikbaarheid van onze website te verhogen.
Het bezorgen van deze documenten hebben we gerealiseerd.
Bedrijven kunnen in hun contact gebruik maken van E-herkenning (Digi-D voor bedrijven).
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We krijgen van 30% van onze klanten feedback over onze dienstverlening.
We verbeteren samen met klanten onze dienstverlening.
De gemeente gaat zorgvuldig met uw persoonsgegevens om.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Van alle inwoners die digitaal gebruikt maakten van onze diensten, gaf 27% feedback. We onderzochten de tevredenheid over onze dienstverlening aan de balie en per telefoon. Onze klanten waardeerden dit gemiddeld met een 8,4.
We vroegen onze inwoners:
- hoe we onze website nog beter konden maken. Met deze input pasten we de website aan.
- hoe ons klachtenproces werd ervaren. Op basis van deze input pasten we het proces aan.
- hoe zij de telefonische dienstverlening en de dienstverlening bij de publieksbalies ervoeren.
We beperkten de toegang tot persoonsgegevens. De veiligheid en privacygevoeligheid van onze informatie kreeg een hoge prioriteit. We verwijzen u verder naar de paragraaf bedrijfsvoering.
1.2 Organisatie
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerker voor het verbeteren van de dienstverlening:
- nieuwe medewerkers krijgen een opleiding om klanten goed te kunnen helpen;
- we leiden onze mensen op, in het gebruik van social media;
- we werken er aan om onze teksten voor iedereen goed leesbaar te maken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Ons opleidingsaanbod stemden we af op specifieke dienstverleningsvraagstukken.
- Onze websiteteksten pasten we aan zodat deze nog leesbaarder werden.
- We laten nieuwe medewerkers meeluisteren met telefoongesprekken met onze inwoners. Dit geeft meer inzicht in de behoefte van inwoners en de wijze waarop we hiermee omgaan.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
Iedereen is welkom. We willen ons gemeentehuis zo goed mogelijk (laten) gebruiken. Zonder daarbij te concurreren met ondernemers.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We werken aan een ander soort huisvesting. Huisvesting die nog meer aansluit op de dienstverlening naar onze
- inwoners.
- We bereidden een nieuwe opstelling voor op de 2e etage van het middengebouw. We gebruiken de evaluatie van deze opstelling voor de verdere ontwikkeling van een visie op de huisvesting.
- Eind 2017 rondden we de aanbesteding voor de inrichting van het werkcafé af. De realisatie van het werkcafé starten wij begin 2018.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
Stijging van de gemeentelijke belastingen beperkt zich in principe tot de inflatie.
Voor heffingen hanteren we het principe van kostendekkendheid. Voor specifieke producten wijken we hier van af. We lichten dit toe in de paragraaf Lokale heffingen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De raad besloot de belastingtarieven 2018 alleen te verhogen met het inflatiepercentage.
De raad besloot de legestarieven alleen aan te passen vanuit kostendekkendheid. We verwijzen u verder naar de paragraaf lokale heffingen.
Thema's en doelstellingen
1.1 Leefbaarheid
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We zorgen dat we het programma Leefbaarheid goed uitvoeren. Daarvoor willen we onder andere een programmamanager Leefbaarheid en kernconsulenten aanstellen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Samen met de programmanager en kernconsulent voerden we het programma uit. Samen investeren we in de relatie met de kernraden en in de relatie met raad en kernraden.
- We maakten nieuwe afspraken met de kernraden over hoe we ze betrekken.
- We informeerden alle betrokkenen met een nieuwsbrief over leefbaarheid.
- De relatie tussen de gemeenteraad en de kernraden gaven we een nieuwe impuls door 2 gezamenlijke bijeenkomsten te organiseren.
1.2 Participatie
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We denken en werken meer van ‘buiten naar binnen’. Initiatieven van de inwoners staan centraal. Samen kiezen we welke rol de inwoner en welke de gemeente heeft (participatieladder).
U kunt de begroting via een website lezen. Deze website laat ook zien wat we per kern doen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Meerdere projecten bedachten we
samen met inwoners. Voorbeelden hiervan zijn:
- Groene sportvelden;
- Woningbouw voormalig SEW-terrein;
- Ontwikkeling Vooroever.
We evalueerden vijf van deze trajecten. We gebruiken de
uitkomsten voor het nieuwe participatiebeleid.
Onze inwoners konden onze plannen inzien met de online begroting 2018. Deze bevatte ook een overzicht per kern.
1.3 Duurzaamheid
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We kopen goederen en diensten zo veel mogelijk duurzaam in.
De gemeentelijke organisatie scheidt haar afval.
We investeren in het verduurzamen van het gemeentehuis.
We zorgen voor vitale en goed inzetbare medewerkers. We weten wat voor mensen we nodig hebben voor het uitvoeren van onze doelen en taken.
We verbruiken steeds minder papier.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) maakte onderdeel uit van inkoop en aanbestedingstrajecten. Onder MVO valt bijvoorbeeld social return en duurzame inkoop.
We scheidden ons afval in papier, karton batterijen, tl-lampen, glas en plastic.
De raad stelde extra middelen beschikbaar om het gemeentehuis te verduurzamen. We begonnen met het uitvoeren van maatregelen. Ook onderzochten we de haalbaarheid van aanvullende maatregelen.
- We bereidden een preventief medisch onderzoek voor. Dit onderzoek voor medewerkers vindt begin 2018 plaats.
- We hielden een onderzoek onder medewerkers over hun tevredenheid over het werk en de organisatie.
- Ook in 2017 organiseerden we een ‘meester in je werk week’. Deze week stond in het teken van loopbaan, ontwikkeling en vakmanschap.
- We deden mee aan een proef om medewerkers gezonder te laten snacken.
Ons papierverbruik verminderde het afgelopen jaar met 10%.
1.4 Samenwerking
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We leggen vast hoe we toezicht houden en verantwoording afleggen over samenwerkingsverbanden.
We verkrijgen inzicht in rollen en sturingsmogelijkheden van de samenwerkingsverbanden.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
De raad stelde een nota vast over toezicht op verbonden partijen.
De raad stelde eind 2017 hiervoor een nota vast. De nota zorgt voor condities waarmee de raad zijn rol goed kan invullen. Onderdelen van deze nota waren:
- Alle gemeenschappelijke regelingen moeten vanaf 2019 een Kadernota aanbieden.
- Een onderzoeksopdracht naar de evaluatie van gemeenschappelijke regeling.
- Het vergroten van de betrokkenheid van de raad bij grote beleidsvoorstellen.
Programma Dienstverlening en organisatie
Wat wilden we bereiken?
Wat waren onze plannen?
We delen met de Westfriese gemeenten meer kennis en doen opleidingen samen. Onder andere via de Westfriesland academie.
We stimuleren de ontwikkeling en mobiliteit van onze medewerkers. Dat doen we door ons eigen mobiliteitsbureau regionaal in te zetten.
Onder leiding van het Westfries Archief nemen we deel aan het project E-depot.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We zochten steeds meer de samenwerking op met de Westfriese gemeenten.
- Veel opleidingen werden via de Westfriesland academie aangeboden.
- We startten met de Westfriese gemeenten met het opstellen van een visie op dienstverlening.
Inmiddels organiseren we ons mobiliteitsbureau regionaal. Onze medewerkers kunnen zich inschrijven op klussen in de regio.
We namen deel aan de regionale pilot e-depot. De resultaten verwerkten we in het plan van eisen “aanbesteding e-depot”.